H Ευρωπαϊκή Ένωση απάντησε θετικά στην είσοδο των Αράβων επενδυτών στην ΠΑΕ Παναθηναϊκός, από τις 13 Δεκεμβρίου του 2011.
Ο Ευρωβουλευτής, Γιώργος Παπαστάμκος, είχε υποβάλει σχετικό ερώτημα στον αρμόδιο επίτροπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Μισέλ Μπαρνιέ, ο οποίος είχε απαντήσει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα για την εισροή κεφαλαίων σε μια ΠΑΕ από τρίτες χώρες.
«Σύμφωνα με τους κανόνες για την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων, απαγορεύονται οι περιορισμοί στις κινήσεις κεφαλαίων μεταξύ κρατών μελών, καθώς και μεταξύ κρατών μελών και τρίτων χωρών».
Αυτό σημαίνει ότι ο δρόμος είναι ανοιχτός από την Ευρωπαϊκή Ένωση για όσους επενδυτές θέλουν να επενδύσουν στις ελληνικές ομάδες, στην περίπτωση δηλαδή του Παναθηναϊκού από τους Σαουδάραβες. Όσον αφορά στο αθλητικό νομοσχέδιο, αυτό απλά περιλαμβάνει μια διάταξη, η οποία δίνει τη δυνατότητα ελέγχου στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού.
Συγκεκριμένα, η απάντηση του Μισέλ Μπαρνιέ, αναφέρει:
«Η απόκτηση συμμέτοχων σε ημεδαπή εταιρία είναι δυνατόν να εγείρει ζητήματα τόσο στο πλαίσιο του δικαιώματος εγκατάστασης (άρθρο 49 της ΣΛΕΕ) όσο και της ελεύθερης κυκλοφορίας των κεφαλαίων (άρθρο 63 της ΣΛΕΕ). Στο πλαίσιο της ελευθερίας εγκατάστασης, οι υπήκοοι των άλλων κρατών μελών της E.E. θα πρέπει να είναι ελεύθεροι να αποκτούν πλειοψηφικές συμμετοχές, να ασκούν δικαιώματα ψήφου και να διαχειρίζονται ημεδαπές εταιρείες υπό τους ίδιους όρους με τους υπηκόους ενός συγκεκριμένου κράτους μέλους.
Οι περιορισμοί μπορούν να δικαιολογούνται αν εφαρμόζονται σε δραστηριότητες που συνδέονται με την άσκηση δημόσιας εξουσίας (άρθρο 62 της ΣΛΕΕ) ή αν βασίζονται σε λόγους δημόσιας τάξης, δημόσιας ασφάλειας ή δημόσιας υγείας (άρθρο 63 της ΣΛΕΕ). Ωστόσο, οι εξαιρέσεις αυτές πρέπει να είναι αναλογικές και να μην βασίζονται σε οικονομικούς λόγους.
Σύμφωνα με τους κανόνες για την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων, απαγορεύονται οι περιορισμοί στις κινήσεις κεφαλαίων μεταξύ κρατών μελών, καθώς και μεταξύ κρατών μελών και τρίτων χωρών. Η ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων μπορεί να περιορίζεται για λόγους δημόσιας τάξης ή δημόσιας ασφάλειας, καθώς και για άλλους επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος.
To κριτήριο της αναλογικότητας εφαρμόζεται πάντοτε. Όσον αφορά την υποχρέωση προηγούμενης έγκρισης για επενδύσεις που υπερβαίνουν ένα όριο 10 %, παραπέμπουμε στη σχετική νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ). Σύμφωνα με το ΔΕΕ, η εθνική νομοθεσία βάσει της οποίας οι άμεσες επενδύσεις υπόκεινται σε προηγούμενη έγκριση περιορίζει την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων.
Ο περιορισμός αυτός μπορεί να δικαιολογείται, υπό τις προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν ήδη πιο πάνω (δηλαδή για προσήκοντες, σύμφωνους προς την αρχή της αναλογικότητας και μη εισάγοντες διακρίσεις λόγους δημοσίου συμφέροντος).
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα πρέπει να εκτιμηθεί αν οι περιορισμοί είναι δικαιολογημένοι η όχι. Με βάση τις περιορισμένες διαθέσιμες πληροφορίες, η Επιτροπή δεν είναι στο παρόν στάδιο σε θέση να προβεί σε λεπτομερή εκτίμηση του θέματος».
Πρόβλημα δεν υπάρχει ούτε με το θέμα του αυτοδιοίκητου του ποδοσφαίρου, καθώς σε σχετική ερώτηση του κ. Παπαστάμκου, η επίτροπος Ανδρούλλα Βασιλείου, είχε τονίσει πως το αυτοδιοίκητο έχει να κάνει για τους κανονισμούς παιδιάς του ποδοσφαίρου:
«Η Λευκή Βίβλος της Επιτροπής για τον Αθλητισμό (2007) αναγνώρισε πως τα διοικητικά συμβούλια αθλητικών φορέων εφαρμόζουν κανόνες για την οργάνωση του αθλητισμού που -βάσει των θεμιτών στόχων τους- είναι πιθανόν να μην παραβιάζουν τις αντιμονοπωλιακές διατάξεις της συνθήκης ΕΚ, με τον όρο ότι οι τυχόν δυσμενείς συνέπειές τους για τον ανταγωνισμό είναι εγγενείς και ανάλογες προς τους επιδιωκόμενους στόχους.
Παραδείγματα τέτοιων κανόνων είναι οι «κανόνες παιδιάς» (π.χ. οι κανόνες που ορίζουν τη διάρκεια των αγώνων ή τον αριθμό των παικτών στο γήπεδο), και οι κανόνες σχετικά με τα κριτήρια επιλογής για τις αθλητικές διοργανώσεις».
Ο Ευρωβουλευτής, Γιώργος Παπαστάμκος, είχε υποβάλει σχετικό ερώτημα στον αρμόδιο επίτροπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Μισέλ Μπαρνιέ, ο οποίος είχε απαντήσει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα για την εισροή κεφαλαίων σε μια ΠΑΕ από τρίτες χώρες.
«Σύμφωνα με τους κανόνες για την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων, απαγορεύονται οι περιορισμοί στις κινήσεις κεφαλαίων μεταξύ κρατών μελών, καθώς και μεταξύ κρατών μελών και τρίτων χωρών».
Αυτό σημαίνει ότι ο δρόμος είναι ανοιχτός από την Ευρωπαϊκή Ένωση για όσους επενδυτές θέλουν να επενδύσουν στις ελληνικές ομάδες, στην περίπτωση δηλαδή του Παναθηναϊκού από τους Σαουδάραβες. Όσον αφορά στο αθλητικό νομοσχέδιο, αυτό απλά περιλαμβάνει μια διάταξη, η οποία δίνει τη δυνατότητα ελέγχου στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού.
Συγκεκριμένα, η απάντηση του Μισέλ Μπαρνιέ, αναφέρει:
«Η απόκτηση συμμέτοχων σε ημεδαπή εταιρία είναι δυνατόν να εγείρει ζητήματα τόσο στο πλαίσιο του δικαιώματος εγκατάστασης (άρθρο 49 της ΣΛΕΕ) όσο και της ελεύθερης κυκλοφορίας των κεφαλαίων (άρθρο 63 της ΣΛΕΕ). Στο πλαίσιο της ελευθερίας εγκατάστασης, οι υπήκοοι των άλλων κρατών μελών της E.E. θα πρέπει να είναι ελεύθεροι να αποκτούν πλειοψηφικές συμμετοχές, να ασκούν δικαιώματα ψήφου και να διαχειρίζονται ημεδαπές εταιρείες υπό τους ίδιους όρους με τους υπηκόους ενός συγκεκριμένου κράτους μέλους.
Οι περιορισμοί μπορούν να δικαιολογούνται αν εφαρμόζονται σε δραστηριότητες που συνδέονται με την άσκηση δημόσιας εξουσίας (άρθρο 62 της ΣΛΕΕ) ή αν βασίζονται σε λόγους δημόσιας τάξης, δημόσιας ασφάλειας ή δημόσιας υγείας (άρθρο 63 της ΣΛΕΕ). Ωστόσο, οι εξαιρέσεις αυτές πρέπει να είναι αναλογικές και να μην βασίζονται σε οικονομικούς λόγους.
Σύμφωνα με τους κανόνες για την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων, απαγορεύονται οι περιορισμοί στις κινήσεις κεφαλαίων μεταξύ κρατών μελών, καθώς και μεταξύ κρατών μελών και τρίτων χωρών. Η ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων μπορεί να περιορίζεται για λόγους δημόσιας τάξης ή δημόσιας ασφάλειας, καθώς και για άλλους επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος.
To κριτήριο της αναλογικότητας εφαρμόζεται πάντοτε. Όσον αφορά την υποχρέωση προηγούμενης έγκρισης για επενδύσεις που υπερβαίνουν ένα όριο 10 %, παραπέμπουμε στη σχετική νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ). Σύμφωνα με το ΔΕΕ, η εθνική νομοθεσία βάσει της οποίας οι άμεσες επενδύσεις υπόκεινται σε προηγούμενη έγκριση περιορίζει την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων.
Ο περιορισμός αυτός μπορεί να δικαιολογείται, υπό τις προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν ήδη πιο πάνω (δηλαδή για προσήκοντες, σύμφωνους προς την αρχή της αναλογικότητας και μη εισάγοντες διακρίσεις λόγους δημοσίου συμφέροντος).
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα πρέπει να εκτιμηθεί αν οι περιορισμοί είναι δικαιολογημένοι η όχι. Με βάση τις περιορισμένες διαθέσιμες πληροφορίες, η Επιτροπή δεν είναι στο παρόν στάδιο σε θέση να προβεί σε λεπτομερή εκτίμηση του θέματος».
Πρόβλημα δεν υπάρχει ούτε με το θέμα του αυτοδιοίκητου του ποδοσφαίρου, καθώς σε σχετική ερώτηση του κ. Παπαστάμκου, η επίτροπος Ανδρούλλα Βασιλείου, είχε τονίσει πως το αυτοδιοίκητο έχει να κάνει για τους κανονισμούς παιδιάς του ποδοσφαίρου:
«Η Λευκή Βίβλος της Επιτροπής για τον Αθλητισμό (2007) αναγνώρισε πως τα διοικητικά συμβούλια αθλητικών φορέων εφαρμόζουν κανόνες για την οργάνωση του αθλητισμού που -βάσει των θεμιτών στόχων τους- είναι πιθανόν να μην παραβιάζουν τις αντιμονοπωλιακές διατάξεις της συνθήκης ΕΚ, με τον όρο ότι οι τυχόν δυσμενείς συνέπειές τους για τον ανταγωνισμό είναι εγγενείς και ανάλογες προς τους επιδιωκόμενους στόχους.
Παραδείγματα τέτοιων κανόνων είναι οι «κανόνες παιδιάς» (π.χ. οι κανόνες που ορίζουν τη διάρκεια των αγώνων ή τον αριθμό των παικτών στο γήπεδο), και οι κανόνες σχετικά με τα κριτήρια επιλογής για τις αθλητικές διοργανώσεις».
Επιμέλεια: Newspao.gr team
Αν θέλετε να μαθαίνετε πρώτοι όλες τις εξελίξεις στον Παναθηναϊκό κάντε like στην σελίδα του Newspao.gr στο Facebook πατώντας εδώ.