Ενας ειδικός ηχογραφήσεων και μοντάζ στην Ελλάδα, ο Νίκος Εσπιαλίδης, που είναι μηχανικός ήχου και διευθυντής του κέντρου ηχογραφήσεων του Μεγάρου Μουσικής αλλά και μέλος της διοικούσας επιτροπής του Ιονίου Πανεπιστημίου κατέθεσε στον «Sentra 103,3» τη γνώμη του, με βάση την 25ετή του εμπειρία, για το θέμα της δυνατότητας συρραφής λέξεων από δεκάδες συνομιλίες.
Ο κ. Εσπιαλίδης επεσήμανε ότι θεωρητικά υπάρχει αυτή η δυνατότητα, την οποία επικαλέστηκε ο Αχιλλέας Μπέος για να «εξηγήσει» τις φράσεις που του αποδίδονται στις κασέτες που έβγαλε στη δημοσιότητα ο Αλέξης Κούγιας.
Ωστόσο ξεκαθάρισε ότι πρακτικά αυτό είναι από δύσκολο έως αδύνατο, καθώς απαιτεί πολύ υψηλό κόστος, συντονισμένη εργασία μεγάλου αριθμού ατόμων για μεγάλο διάστημα και είναι πάρα πολύ επίπονο, καθώς θα πρέπει να συνδυαστούν πολλοί παράγοντες (χροιά, ροή λόγου, ένταση, μικροτονισμοί κλπ.)
Αναλυτικά οι δηλώσεις του:
Για το αν υπάρχει τεχνική δυνατότητα κάποιος να ηχογραφεί πολλές συνομιλίες και να πάρει μία λέξη από «κάθε» συνομιλία, να τις βάλει σε μία σειρά και να ακουστεί σαν κανονική πρόταση: «Κάτω από ορισμένες συνθήκες θα μπορούσε να γίνει αλά μου κάνει πολύ παρωχημένο. Χρειάζεται τόσο πολλή δουλειά και από μεγάλο τιμ ανθρώπων που μου κάνει εντύπωση. Πρέπει να υπάρχει πολύ σημαντικό οικονομικό ή άλλο κίνητρο για να μπει κάποιος σε τέτοια διαδικασία. Με αυτά που γνωρίζω περί μουσικής μου φαίνεται από δύσκολο έως αδύνατο να υπάρχει τέτοιο software. Είναι πάρα πολύ επίπονο, έχει πάρα πολύ όγκο δουλειάς.
Επιπλέον, είναι δύσκολο να πετύχεις τις χροιές, όπως ρέει ο λόγος. Υπάρχουν τόσες λεπτομέρειες, μικροτονισμοί, που για να τα κάνεις, μιλάμε για υπερπαραγωγή. Η τεχνολογία είναι το μέσον, όχι αυτοσκοπός. Δεν μπορείς να κάνεις τα πάντα.
Ο Κάμερον έκανε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας στο «Αβαταρ», αλλά αυτό κόστισε εκατομμύρια δολάρια και το έκανε για να βγει στην αγορά για να τα εισπράξει».
Για το αν υπάρχει η τεχνική δυνατότητα στην Ελλάδα για κάτι τέτοιο: «Θεωρητικά η τεχνική δυνατότητα υπάρχει. Στη χώρα μας, απ' όσο ξέρω και επειδή είμαστε σε περίοδο κρίσης και οι δουλειές που γίνονται είναι πολύ συγκεκριμένες, τα software αυτά που υπάρχουν στη μουσική, δεν νομίζω ότι μπορούν να το κάνουν. Χωρίς να ξέρω σίγουρα, να είμαι απόλυτος, δεν ξέρω τα πάντα».
Για το αν παίζει ρόλο ότι η ηχογράφηση έγινε είτε μέσω τηλεφώνου είτε μέσω κασετόφωνου σε ανοικτό χώρο: «Δεν παίζει ρόλο. Ωστόσο μιλάμε για να υπάρχει συνέχεια λόγου, μιλάμε για χροιές, εντάσεις, τονισμούς, χρωματισμούς. Δεν τα έχω ακούσει τα ντοκουμέντα, δεν τα βρήκα στα σάιτ που έχω κοιτάξει, οπότε δεν έχω ιδία άποψη. Θα πρέπει να τα ακούσω. Ο οποιοσδήποτε θέλει να κάνει εκτίμηση πρέπει να έχει τα πρωτότυπα».
Για το αν θα μπορούσε να έχει γίνει κάτι τέτοιο στη συγκεκριμένη περίπτωση και για τι κόστος μιλάμε: «Προφανώς όχι, για τέτοια περίπτωση, θα μου κάνει πολλή εντύπωση να έχει γίνει κάτι τέτοιο. Τα στούντιο κοστίζουν 25-40 ευρώ την ώρα, σαφώς πρέπει να νοικιάσεις, να έχεις κάποιον χρήστη εξοικειωμένο με τις τεχνολογίες, να έχει όλο το υλικό. Χρειάζονται άπειρες ώρες να κάνει την επιλογή, τη συρραφή, μου φαίνεται υπερβολικό όλο το σενάριο να κάτσει λέξη λέξη, να κάνει συρραφή και μοντάζ».
Για το αν ξέρει να έχει γίνει κάτι τέτοιο: «Από την προσωπική μου εμπλοκή στο χώρο της μουσικής με 25 χρόνια ηχογραφήσεις, δε μου έχει τύχει τέτοιο θέμα».
goal
Ο κ. Εσπιαλίδης επεσήμανε ότι θεωρητικά υπάρχει αυτή η δυνατότητα, την οποία επικαλέστηκε ο Αχιλλέας Μπέος για να «εξηγήσει» τις φράσεις που του αποδίδονται στις κασέτες που έβγαλε στη δημοσιότητα ο Αλέξης Κούγιας.
Ωστόσο ξεκαθάρισε ότι πρακτικά αυτό είναι από δύσκολο έως αδύνατο, καθώς απαιτεί πολύ υψηλό κόστος, συντονισμένη εργασία μεγάλου αριθμού ατόμων για μεγάλο διάστημα και είναι πάρα πολύ επίπονο, καθώς θα πρέπει να συνδυαστούν πολλοί παράγοντες (χροιά, ροή λόγου, ένταση, μικροτονισμοί κλπ.)
Αναλυτικά οι δηλώσεις του:
Για το αν υπάρχει τεχνική δυνατότητα κάποιος να ηχογραφεί πολλές συνομιλίες και να πάρει μία λέξη από «κάθε» συνομιλία, να τις βάλει σε μία σειρά και να ακουστεί σαν κανονική πρόταση: «Κάτω από ορισμένες συνθήκες θα μπορούσε να γίνει αλά μου κάνει πολύ παρωχημένο. Χρειάζεται τόσο πολλή δουλειά και από μεγάλο τιμ ανθρώπων που μου κάνει εντύπωση. Πρέπει να υπάρχει πολύ σημαντικό οικονομικό ή άλλο κίνητρο για να μπει κάποιος σε τέτοια διαδικασία. Με αυτά που γνωρίζω περί μουσικής μου φαίνεται από δύσκολο έως αδύνατο να υπάρχει τέτοιο software. Είναι πάρα πολύ επίπονο, έχει πάρα πολύ όγκο δουλειάς.
Επιπλέον, είναι δύσκολο να πετύχεις τις χροιές, όπως ρέει ο λόγος. Υπάρχουν τόσες λεπτομέρειες, μικροτονισμοί, που για να τα κάνεις, μιλάμε για υπερπαραγωγή. Η τεχνολογία είναι το μέσον, όχι αυτοσκοπός. Δεν μπορείς να κάνεις τα πάντα.
Ο Κάμερον έκανε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας στο «Αβαταρ», αλλά αυτό κόστισε εκατομμύρια δολάρια και το έκανε για να βγει στην αγορά για να τα εισπράξει».
Για το αν υπάρχει η τεχνική δυνατότητα στην Ελλάδα για κάτι τέτοιο: «Θεωρητικά η τεχνική δυνατότητα υπάρχει. Στη χώρα μας, απ' όσο ξέρω και επειδή είμαστε σε περίοδο κρίσης και οι δουλειές που γίνονται είναι πολύ συγκεκριμένες, τα software αυτά που υπάρχουν στη μουσική, δεν νομίζω ότι μπορούν να το κάνουν. Χωρίς να ξέρω σίγουρα, να είμαι απόλυτος, δεν ξέρω τα πάντα».
Για το αν παίζει ρόλο ότι η ηχογράφηση έγινε είτε μέσω τηλεφώνου είτε μέσω κασετόφωνου σε ανοικτό χώρο: «Δεν παίζει ρόλο. Ωστόσο μιλάμε για να υπάρχει συνέχεια λόγου, μιλάμε για χροιές, εντάσεις, τονισμούς, χρωματισμούς. Δεν τα έχω ακούσει τα ντοκουμέντα, δεν τα βρήκα στα σάιτ που έχω κοιτάξει, οπότε δεν έχω ιδία άποψη. Θα πρέπει να τα ακούσω. Ο οποιοσδήποτε θέλει να κάνει εκτίμηση πρέπει να έχει τα πρωτότυπα».
Για το αν θα μπορούσε να έχει γίνει κάτι τέτοιο στη συγκεκριμένη περίπτωση και για τι κόστος μιλάμε: «Προφανώς όχι, για τέτοια περίπτωση, θα μου κάνει πολλή εντύπωση να έχει γίνει κάτι τέτοιο. Τα στούντιο κοστίζουν 25-40 ευρώ την ώρα, σαφώς πρέπει να νοικιάσεις, να έχεις κάποιον χρήστη εξοικειωμένο με τις τεχνολογίες, να έχει όλο το υλικό. Χρειάζονται άπειρες ώρες να κάνει την επιλογή, τη συρραφή, μου φαίνεται υπερβολικό όλο το σενάριο να κάτσει λέξη λέξη, να κάνει συρραφή και μοντάζ».
Για το αν ξέρει να έχει γίνει κάτι τέτοιο: «Από την προσωπική μου εμπλοκή στο χώρο της μουσικής με 25 χρόνια ηχογραφήσεις, δε μου έχει τύχει τέτοιο θέμα».
goal